Namazda Mekruh Olan ve Olmayan Okuyuşlar

Hamidullah

Yönetici

Yönetici
Tem 13, 2014
2,497
T. C.
NAMAZDA MEKRUH OLAN-OLMAYAN OKUYUŞLAR
• Namazların Fatiha suresinden sonra bir miktar sure okunması gereken rekatlarında tam bir sure okunması daha faziletlidir.Bununla beraber bir surenin bir kısmı bir rekatta,diğer kısmıda öteki rekatta okunabilir. Bunda kerahat yoktur.
• Namazın bir rekatında bir surenin sonunu,diğer rekatında başka bir surenin sonunu okumak sahih olan bir görüşe göre mekruh değildir.
• Namazın bir rekatında bir surenin başından veya ortasından,diğer rekatında da bir surenin bir surenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sure okumakta kerahat yoktur.Fakat iyisi bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.
• Namazın bir rekatında bir sure,diğer rekatında arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağı doğru başka bir surenin okunması mekruh değildir.Fakat arada bir surenin bulunması mekruhtur.Ancak terk edilen bu sure önce okunan sureden en az üç ayet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz.
• Bir rekatta iki sureyi toplayarak okumakta kerahat yoktur.Ancak arada bir veya birkaç sure bırakılmış olursa mekruh olur.Bununla beraber farz namazlarda böyle iki surenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir.
• Zaruret olmadıkça bir rekatta bir ayetten diğer bir ayete geçmek mekruhtur.Aralarında üç ayet bulunsa dahi böyledir.Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olurda sonradan hatırlanırsa bu ayetler sıraları üzerine yeniden okunur.
• Bir namazda bir ayeti kerime takrarlanırsa veya bir sure bir rekatta iki defa okunsa bakılır.Eğer yalnız başına kılınan bu namaz nafile bir namaz ise mekruh olmaz.Fakat farz namaz ise unutmak veya başka bir sure bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur.
• Birinci rekatta Nâs Suresi okunsa ikinci rekatta da bu surenin okunması uygun olur.Çünkü tekrar etmek geri dönüp okumaktan daha iyidir.
• İkinci rekatta birinci rekatta okunan surenin üstündeki sureyi okumak mekruhtur.Kasten yapılmazsa mekruh olmaz.Bununla beraber okuma başlamışsa terk edilmemelidir.
• Namazda Sübhaneke’yi,Euzü Besmeleyi ve amin lafzını aşikare okumak mekruhtur.
• Kıyamda ki kıraatı rükuda bitirmek mekruhtur.Okunan ayetleri ve sureleri namaz içinde panmakla saymak ta İmamı Azama göre mekruhtur.İki imama göre bunda sakınca yoktur.
• Farz namazlarla nafile namazlarda ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun tutmak mekruhtur.
• Namazda sünnet miktarı Kuran okunduktan sonra bir tutukluk (şaşkınlık) olursa hemen rükuya gitmeli başka bir ayet ve sureye geçilmemelidir.Fakat henüz sünnet miktarı okunmamışsa başka bir yere geçmesinde kerahat yoktur.
• Namazda ve namaz dışında sesli olarak Kuran okunurken sadece sesi güzelleştirmek ve okuyuşu süslemek için makamla okumak iyi kabul edilmiştir.Yeter ki bununla mana değişmesin,aslı bozulmasın ve tecvid kaidelerine uyulsun.
• Kuranı Kerim farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirtilerek okunmalıdır.Teravih namazlarında ise yavaş ve süratli okuyuş arasında bir kıraat yapılmalıdır.Diğer gece namazlarında süratle okunabilir.Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır.
 
Üst Alt