Mesneviden Seçmeler Yarışma Test Soruları

Hamidullah

Yönetici

Yönetici
Tem 13, 2014
2,495
T. C.
Mesneviden Seçmeler Yarışma Test Soruları

1Aşağıdakilerden hangisi ilk 18 beyitte yer alan “Ney’in ağzından söylenmiş olamaz?
a)Beni dinleyen her insan benim ne dediğimi anlayamaz.
b) Beni dinleyen her insan benim feryadımı duyamaz.
c) Ayrılık acısı çekmiş insan isterim.
d) Beşerî aşkla yananlara yol gösteririm.
e)Gönlü yaralanmış insan isterim.

2.Aşağıdakilerden hangisinde yanlış bir bilgi vardır?
a) Mevlana, 30 Eylül 1207’de Belh’te doğmuştur.
b)Mevlana Semerkand’da dünyaya gelmiştir.
c) Mevlana’nın adı Muhammed, lakabı Celaleddin’dir.
d) Mevlana’nın şiirdeki mahlası Şems-i Tebrizî’dir.
e) Mevlana’nın babası BahaüddinVeled olarak tanınmıştır.

3. Mesnevi’nin ilk beytiyle ilgili hangisi yanlıştır?
a) Ney, kamışlığa gönderilmek istemediği için ağlamaktadır.
b) Hakk’tan ayrı düştüğü için muzdariptir.
c) Ney kamil insanın sembolüdür.
d) Ney, her mecliste ağlamıştır.
e) Ney, vatanından ayrı düşmüştür.

4. Aşağıdakilerden hangisi İbrahim Ethem hazretleriyle ilgili yanlış bir yargı değildir?
a) İbrahim Ethem hazretleri tacını, tahtını terk edip gitmiştir.
b İbrahim Ethem hazretleri son derece zalim bir padişahtır.
c) İbrahim Ethem hazretleri ab-ı hayata ulaşmış bir kişidir.
d) İbrahim Ethem hazretleri iki cihanda da Mevlana’nın can yoldaşıdır.
e) İbrahim Ethem hazretleri esaretten kurtularak padişahlık makamına ermiştir.

5. Rüyasında gördüğü defineyi Mısır’da aramaya giden adamın başına aşağıdakilerden hangisi gelmiştir?
a) Defineyi en sonunda Kahire’de bulmuştur.
b)Hazineye kardeşi ulaşmış, rüyası kardeşi adına gerçek olmuştur.
c)Mısır’da bekçiden dayak yer, sonrasında bekçinin de rüyasını dinleyince oradaki hikmeti anlar ve gaflette olduğunu da fark ederek hamd eder.
d)Defineyi aramaya giderken yolda bir sürü belaya uğrar.
e) Gerçek mutluluğun parayla olamayacağını anlamasına vesile olan bir rüya gördüğü için kendini çok şanslı hisseder.

6. Musa(a.s)’ın bir çobanın candan yakarışını hoş görmemesi sonucunda ne olur?
a) “Bizim kulumuzu bizden ayırdın.” Diye Hz. Musa’ya vahiy gelir.
b) Çobanın hatasını anlaması üzerine Hz. Musa onu affeder.
c) Çobanın yakarışlarını Hz. Musa ilk önce hoş görmese de sonra affeder.
d) Çobanın yakarışlarını Hz. Musa ilk önce hoş görmese de sonra affeder.
e) Çoban geldiği köye geri döner.

7.Aşağıdakilerden hangisinde Allah’ın peygamberleri gönderme sebebi doğru verilmiştir?
a) Allah peygamberleri kendi ihtiyacı olduğu için göndermiştir.
b) Kurtuluşu haber verip, halka doğru yolu göstersinler diye göndermiştir.
c) Peygamberliğin maneviyatını anlayabilmeleri için göndermiştir.
d) Peygamberliklerini ispat etmek için göndermiştir.
e) Yanlış yola giren insanları ikna etmeleri için göndermiştir.

8.Halkın nebîlere ve velîlere düşmanlık göstermesi aşağıdakilerden hangisine benzetilmemiştir?
a) Kölenin efendisini kölesiz bırakmak için, kendisini damdan baş aşağı atmasına.
b) Çocuğun kendini terbiye edene kin gütmesine.
c) Hastanın kendini tedavi eden hekime düşman olmasına.
d) Öfkeyle kalkan padişahın tahtını vezire kaptırmasına.
e) Balığın suya öfkelenmesine.

9.Kör bir ihtiyarın evinde, duvarda bir Kuran’ın asılı bulunmasını merak eden misafir, kör adama bu hali sorunca nasıl bir cevap alır?
a) Ben Rabbim’e Kuran’ı elime aldığımda gözlerimi geri vermesini istedim.O da kabul etti, der.
b) Gözlerim görmez; ama ilahi kitapları sezgilerimle okuyabilirim, der.
c) Evet, “ben körüm; ama benim oğlum hafızdır. O her akşam yatmadan önce bana Kur’an okur.” Der.
d) “Bir müslümanın evinde tabi ki Kur’an bulunur. Kör olsak da…”der.
e) Yakında gözlerimdeki araz gidecek diye bulundururum, der.

10. Bir kişi Kur’an’dan “suyu kaynağından keserse” ayetini okuyordu.Oradan geçen bir filozof bu ayeti duyunca: “Biz de suyu kazma ile kazar çıkarırız.” dedi. Gece rüyasında kör olduğunu gördü. Kalktığında gözlerinin gerçekten görmediğini anladı. Hikayeye göre filozofun gözlerinin nuru aşağıdakilerden hangisini yapsaydı geri gelirdi?
a) Yaptığı hatayı kabul edip, tevbe etseydi.
b) Gördüğü rüyada tevbe etseydi.
c)Uykuya hiç dalmasaydı.
d) Suyun kaynağını ararken 4444 kez salavat okusaydı.
e) Suyun kaynağına gidince tevbe etseydi.

11. “Allah melekleri yarattı, onlara ………..verdi;hayvanları yarattı, onlara ……….verdi; insanları yarattı; onlara hem ………….verdi; hem……….verdi. Kimin ……..ı, ……….ten üstün olursa, meleklerden daha yücedir; Kimin …….i, ………dan üstünse, o hayvanlardan da aşağıdır.” hadisinde boşluklara hangileri gelmelidir.?
a) ilim- kudret b) irfan-güç c) akıl- şehvet d) akıl- nefis
e) nefis- şehvet

12. Acâip bir hale düşerek gündüzleri pazarda fenerle dolaşan bir rahip neyi bulmaya çalıştığını söyler?
a) Hiddete ve şehvete kapıldığı vakit kendini tutan, sabreden adam nerede ben onu arıyorum, der.
b) Hak yoluna ermiş velileri arıyorum.
c) Gönlü pâk bir dervişin tarikine girmek istiyorum, öyle bir derviş arıyorum, der.
d) Mevlana’nın oğlu Sultan Veled’i arıyorum, der.
e) Gönlü benim gibi parça parça olmuş bir yoldaş arıyorum, der.

13. Birinin İsa(a.s)’dan “ Dünyada bütün güç işlerin en gücü nedir? Diye sorması üzerine Hz. İsa, “Allah’ın gazabıdır. O gazaptan cehennem bile su gibi titrer.” der. Adam; “Allah’ın gazabından nasıl eman bulunur?” diye sorunca Hz. İsa ne cevap verir?
a) Sadaka vererek, der.
b) Kızdığın zaman kızgınlığını yenmekle, der.
c) Bir kişiye iyilik yaparak, der.
d) Dua ederek, der.
e) Tevbe ederek, der.

14. Aşağıdakilerden hangisi mesnevide geçen hikayelerde kişiye öğütlenen manevî değerlerden biri değildir?
a) Sabır b) Öfkeye hakim olma. c) Açlık d) Şehvet e) Tevbe ve istiğfar

15. Yemyeşil otlarla dolu bir adada tek başına yaşayan, tek derdi ertesi gün ne yiyeceğini düşünen obur öküzden bahsedilen hikayede adadaki otlarla çiçeklerle dolu ova aşağıdakilerden hangisini temsil etmektedir?
a) Dünya b) Ahiret c) Cennet d) Gönül e) Dergah

B-

1.İmansız obur misafir hikayesinde başta imansız olan bu kişiye peygamber efendimizin “süt iç, yufka ye.” diye ikramda bulunması üzerine doyduğunu söylemesi ev halkının şaşkınlığına sebep olur. İmansız obur kinin bu durumu aşağıdakilerden hangisi ile benzerlik göstermemiştir?
a) “Bir kandil, bir damla zeytinyağı ile doyması
b) Bir ebabil kuşunun gıdasının bir filin karnını doyurması.
c) Fil vücutlu adamın sivrisinek kadar yemesi.
d) Ejderhanın bir karınca gıdası ile doyması.
e) Devenin diken yiyerek doyması.
2.Yemyeşil otlarla dolu bir adada tek başına yaşayan, tek derdi ertesi gün ne yiyeceğini düşünen obur öküz aşağıdakilerden hangisini temsil etmektedir?
a) Açlık b) Açgözlülük c) Nefis d) İrade e) Dünya

3. Ana karnındaki çocuğun pis kokulu iğrenç yerde içtiği kanı tercih etmesi oradan ayrılmak istememesi ile dünyadaki insan arasında nasıl bir benzerlik kurulmuştur?
a) İnsanın dünya nimetlerine düşkün olması ve bunun sonunda doğru olanın yalan yanlış görünmesi .
b) Bağımlılığı olan insanın bağımlılığından asla vazgeçmemesi.
c) Bedenine zarar vermesine rağmen sevdiği herhangi bir şeyden ayrılmak istememesi.
d) Kör insanın aydınlığa kavuşacaksın vadiyle beklentiye sokulması.
e) Temiz kokuyu da kirli kokuyu da insan yayar. Önemli olan doğru kokuyu bulmak ve onun nasıl yayılacağını bilmektir.

4. Mesnevide yer alan bir beyitte “Dünya nedir?” sorusunun kısa ve veciz bir cevabı verilmiştir.Aşağıdakilerden hangisi bu sorunun cevabıdır?
a) İnsanı Rabb’inden alıkoyan, insana Hakk’ı unutturan şeydir.
b) Sevdiklerimiz, vazgeçemediklerimizdir.
c) Üzerinde yaşadığımız toprak parçasıdır.
d) Maddi değerlerin ön planda olduğu yerdir.
e) Hakk’a ulaşma amacıyla üzerinde zaman geçirdiğimiz yerdir.

5. “ İnsanların ruhları beden zindanında mahpustur. O zindanın anahtarı da kendi ellerindedir.” Bu hal hikayede aşağıdakilerden hangisine benzetiliyor?
a) Bir kişinin ayağından başına kadar pisliğe batmış bulunuyor, eteğinin yanından da akarsı geçiyor. Akarsuda yıkanıp temizlenmek aklına bile gelmiyor olmasına benzetiliyor.
b) Bir kişinin kuyunun kör karanlığında olup da zamanla sabrederek görme vasfını geliştirerek algısı açmasına benzetiliyor.
c) Saklı olan, bazen hiç kimsenin aklına gelmeyen bir yerde gizlenmiştir. Orası da herkesin gözünün önünde olan bir yerdir, durumuna benzetiyor.
d) Nefsani gıdaları terk ettiği halde Hakk yolunda yürümenin tadına varamayan insana benzetiliyor.
e) Gerçek bir insan olmak için, mal, mevki, yemek, içmek gibi şeylere gereğinden fazla düşen insanın sonuna benzetiliyor.

6. Kocaman sarıklı bir din alimi pek büyük görünsün diye sarığının içini kirli paçavralarla doldurur. Sarığının dış yüzünü de gösterişli bir şekilde süsler. Bu süslü sarığı görünce, dayanamayan bir hırsız, sarığı kaptığı gibi kaçar; ancak sarığın beş para etmediğini, görünüşe aldandığını çok geçmeden anlar. Bu hikaye dünyadaki hangi duruma benzetilmiştir?
a) Dünya da aynı sarık gibi süslüdür; bizi kendine çekmeye çalışmıştır; ama her türlü vefasızlığını da söylemiştir.
b) Dünyadaki gizli kalmış kötülüklerin sadece iyilikle düzeleceğinin bilinmesi gerekir.
c) Manevi değerlerin her zaman maddi değerlerden üstün tutulması gerektiği üzerinde durulmalıdır.
d) Kişinin sürekli gösterişle, süsle ön plana çıkması, onun nazara uğramasına neden olur.
e) Temiz ahlak kişinin gönlünün derinliklerinde gizlidir. Dışarıdan bakıldığında keşfedilemez.

7.Mevlana’nın şiirdeki mahlası aşağıdakilerden hangisidir?
a) Şems-i Tebrizi b) Mevlam c) Rumî d) Bilginlerin sultanı e) Sultan Veled
8. Aşağıdakilerden hangisi Mevlana’nın babasıdır?
a) Bahaeddin Veled b) Sultan Veled c) Hacı Molla Efendi d) FahrüddinRazî e) Bağdadî
9. Ney, mesnevide neyi sembolize eder?
a) İrade b) Nefis c) Aşk d) Ahiret e) Kamil insan

10. Karanlık bir ahırda bulunan file herkes ellerini sürerek onun ne olduğunu anlamaya çalışıyordu.Kimi filin hortumuna dokunup oluğa, kimi filin kulağına dokunup yelpazeye benzetiyordu. Eğer onların her birinin elinde ………….…………bulunsaydı, sözlerinde aykırılık olmazdı. Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
a) Kamera b) Işık c) Fener c) Mendil d) hidayet nuru e) gönül ayînesi

11. Ağaçtaki meyveleri yere düşürerek hırsızlık yapan kişi bağ sahibine yakalanınca, Allah’ın lütfettiği nimeti ne diye esirgiyor, cimrilik ediyorsun der. Bağ sahibi de buna karşılık hizmetçisine seslenir ve aşağıdakilerden hangisini söyler?
a) Bağ sahibi büyükçe bir kap ister. Cömertlik dersi alması için yerdeki tüm meyveleri toplar ve hırsızı utandırır.
b) Bağ sahibi ip ister,onu bağlar ve döver. Allah’ın kulu, Allah’ın sopası ile başka bir kulu dövüyor, der.
c) Bağ sahibi uzun bir sopa ister. Sopayla, kalan meyveleri de düşürür. Kapımı çalıp istedikten sonra, istediğin kadar alabilirsin, der.
d) Hiçbir şey söylemez.Sessizliğin erdemine güvenir.
e) Bağ sahibi hırsızı içeri alır. Ona meyvelerden ikram eder. Hırsızın utandığını görünce de; “ Nefsimiz bizim en büyük düşmanımızdır.” der.

12. Mesnevi’ye göre başa gelen bela, sıkıntı aşağıdakilerden hangisinin neticesindendir?
a) İşlenen günahın
b) Allah’ın lütfunun
c) İnancın kuvvetlenmesinin
d) Yaşanılan bir sıkıntının
e) Yaşanılan bir mutluluğun

13.Mesnevi’de Vali’nin bir kişiye “ Diktiğin dikenleri sök.” Diye emir vermesi hikayesinde “diken” neyi temsil etmektedir?
a) Hayattaki engeller b) Kötü huy c) İnsandaki kusurlar d) Cehennem e) Nefis

14. Allah’ın Settârü’l- uyûb (ayıpların örtücüsü) olmasının sebebi hangisi değildir?
a) Günahlarımıza tevbe edelim diye.
b) Ayıpları terk edip, düzeltelim diye.
c) Daha sonra cezalandırılacağımız için.
d) Ayıp sandığımız şeylerin arkasındaki güzellikleri anlayabilelim diye.
e) Ayıp sandıklarımızı kendimizde arayacak hale gelelim diye.

15.“Bir gün Hz. Adem, gurura kapıldı ve ………..’a hakaret ve nefretle baktı. Kendini gördü, kendini beğendi. …………’nın yaptığı işe güldü. Bunun üzerine de hatasını anladı. Allahım! Ben bir daha küstahça düşüncelere kapılmam diye tevbe etti.” Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
a) Havva b) şeytan c) melek d) Azrail e) Hz. Davud
 

yasemintolgahan

Yeni Üye

Eki 7, 2022
2
İSTANBUL
Mesneviden Seçmeler Yarışma Test Soruları

1Aşağıdakilerden hangisi ilk 18 beyitte yer alan “Ney’in ağzından söylenmiş olamaz?
a)Beni dinleyen her insan benim ne dediğimi anlayamaz.
b) Beni dinleyen her insan benim feryadımı duyamaz.
c) Ayrılık acısı çekmiş insan isterim.
d) Beşerî aşkla yananlara yol gösteririm.
e)Gönlü yaralanmış insan isterim.

2.Aşağıdakilerden hangisinde yanlış bir bilgi vardır?
a) Mevlana, 30 Eylül 1207’de Belh’te doğmuştur.
b)Mevlana Semerkand’da dünyaya gelmiştir.
c) Mevlana’nın adı Muhammed, lakabı Celaleddin’dir.
d) Mevlana’nın şiirdeki mahlası Şems-i Tebrizî’dir.
e) Mevlana’nın babası BahaüddinVeled olarak tanınmıştır.

3. Mesnevi’nin ilk beytiyle ilgili hangisi yanlıştır?
a) Ney, kamışlığa gönderilmek istemediği için ağlamaktadır.
b) Hakk’tan ayrı düştüğü için muzdariptir.
c) Ney kamil insanın sembolüdür.
d) Ney, her mecliste ağlamıştır.
e) Ney, vatanından ayrı düşmüştür.

4. Aşağıdakilerden hangisi İbrahim Ethem hazretleriyle ilgili yanlış bir yargı değildir?
a) İbrahim Ethem hazretleri tacını, tahtını terk edip gitmiştir.
b İbrahim Ethem hazretleri son derece zalim bir padişahtır.
c) İbrahim Ethem hazretleri ab-ı hayata ulaşmış bir kişidir.
d) İbrahim Ethem hazretleri iki cihanda da Mevlana’nın can yoldaşıdır.
e) İbrahim Ethem hazretleri esaretten kurtularak padişahlık makamına ermiştir.

5. Rüyasında gördüğü defineyi Mısır’da aramaya giden adamın başına aşağıdakilerden hangisi gelmiştir?
a) Defineyi en sonunda Kahire’de bulmuştur.
b)Hazineye kardeşi ulaşmış, rüyası kardeşi adına gerçek olmuştur.
c)Mısır’da bekçiden dayak yer, sonrasında bekçinin de rüyasını dinleyince oradaki hikmeti anlar ve gaflette olduğunu da fark ederek hamd eder.
d)Defineyi aramaya giderken yolda bir sürü belaya uğrar.
e) Gerçek mutluluğun parayla olamayacağını anlamasına vesile olan bir rüya gördüğü için kendini çok şanslı hisseder.

6. Musa(a.s)’ın bir çobanın candan yakarışını hoş görmemesi sonucunda ne olur?
a) “Bizim kulumuzu bizden ayırdın.” Diye Hz. Musa’ya vahiy gelir.
b) Çobanın hatasını anlaması üzerine Hz. Musa onu affeder.
c) Çobanın yakarışlarını Hz. Musa ilk önce hoş görmese de sonra affeder.
d) Çobanın yakarışlarını Hz. Musa ilk önce hoş görmese de sonra affeder.
e) Çoban geldiği köye geri döner.

7.Aşağıdakilerden hangisinde Allah’ın peygamberleri gönderme sebebi doğru verilmiştir?
a) Allah peygamberleri kendi ihtiyacı olduğu için göndermiştir.
b) Kurtuluşu haber verip, halka doğru yolu göstersinler diye göndermiştir.
c) Peygamberliğin maneviyatını anlayabilmeleri için göndermiştir.
d) Peygamberliklerini ispat etmek için göndermiştir.
e) Yanlış yola giren insanları ikna etmeleri için göndermiştir.

8.Halkın nebîlere ve velîlere düşmanlık göstermesi aşağıdakilerden hangisine benzetilmemiştir?
a) Kölenin efendisini kölesiz bırakmak için, kendisini damdan baş aşağı atmasına.
b) Çocuğun kendini terbiye edene kin gütmesine.
c) Hastanın kendini tedavi eden hekime düşman olmasına.
d) Öfkeyle kalkan padişahın tahtını vezire kaptırmasına.
e) Balığın suya öfkelenmesine.

9.Kör bir ihtiyarın evinde, duvarda bir Kuran’ın asılı bulunmasını merak eden misafir, kör adama bu hali sorunca nasıl bir cevap alır?
a) Ben Rabbim’e Kuran’ı elime aldığımda gözlerimi geri vermesini istedim.O da kabul etti, der.
b) Gözlerim görmez; ama ilahi kitapları sezgilerimle okuyabilirim, der.
c) Evet, “ben körüm; ama benim oğlum hafızdır. O her akşam yatmadan önce bana Kur’an okur.” Der.
d) “Bir müslümanın evinde tabi ki Kur’an bulunur. Kör olsak da…”der.
e) Yakında gözlerimdeki araz gidecek diye bulundururum, der.

10. Bir kişi Kur’an’dan “suyu kaynağından keserse” ayetini okuyordu.Oradan geçen bir filozof bu ayeti duyunca: “Biz de suyu kazma ile kazar çıkarırız.” dedi. Gece rüyasında kör olduğunu gördü. Kalktığında gözlerinin gerçekten görmediğini anladı. Hikayeye göre filozofun gözlerinin nuru aşağıdakilerden hangisini yapsaydı geri gelirdi?
a) Yaptığı hatayı kabul edip, tevbe etseydi.
b) Gördüğü rüyada tevbe etseydi.
c)Uykuya hiç dalmasaydı.
d) Suyun kaynağını ararken 4444 kez salavat okusaydı.
e) Suyun kaynağına gidince tevbe etseydi.

11. “Allah melekleri yarattı, onlara ………..verdi;hayvanları yarattı, onlara ……….verdi; insanları yarattı; onlara hem ………….verdi; hem……….verdi. Kimin ……..ı, ……….ten üstün olursa, meleklerden daha yücedir; Kimin …….i, ………dan üstünse, o hayvanlardan da aşağıdır.” hadisinde boşluklara hangileri gelmelidir.?
a) ilim- kudret b) irfan-güç c) akıl- şehvet d) akıl- nefis
e) nefis- şehvet

12. Acâip bir hale düşerek gündüzleri pazarda fenerle dolaşan bir rahip neyi bulmaya çalıştığını söyler?
a) Hiddete ve şehvete kapıldığı vakit kendini tutan, sabreden adam nerede ben onu arıyorum, der.
b) Hak yoluna ermiş velileri arıyorum.
c) Gönlü pâk bir dervişin tarikine girmek istiyorum, öyle bir derviş arıyorum, der.
d) Mevlana’nın oğlu Sultan Veled’i arıyorum, der.
e) Gönlü benim gibi parça parça olmuş bir yoldaş arıyorum, der.

13. Birinin İsa(a.s)’dan “ Dünyada bütün güç işlerin en gücü nedir? Diye sorması üzerine Hz. İsa, “Allah’ın gazabıdır. O gazaptan cehennem bile su gibi titrer.” der. Adam; “Allah’ın gazabından nasıl eman bulunur?” diye sorunca Hz. İsa ne cevap verir?
a) Sadaka vererek, der.
b) Kızdığın zaman kızgınlığını yenmekle, der.
c) Bir kişiye iyilik yaparak, der.
d) Dua ederek, der.
e) Tevbe ederek, der.

14. Aşağıdakilerden hangisi mesnevide geçen hikayelerde kişiye öğütlenen manevî değerlerden biri değildir?
a) Sabır b) Öfkeye hakim olma. c) Açlık d) Şehvet e) Tevbe ve istiğfar

15. Yemyeşil otlarla dolu bir adada tek başına yaşayan, tek derdi ertesi gün ne yiyeceğini düşünen obur öküzden bahsedilen hikayede adadaki otlarla çiçeklerle dolu ova aşağıdakilerden hangisini temsil etmektedir?
a) Dünya b) Ahiret c) Cennet d) Gönül e) Dergah

B-

1.İmansız obur misafir hikayesinde başta imansız olan bu kişiye peygamber efendimizin “süt iç, yufka ye.” diye ikramda bulunması üzerine doyduğunu söylemesi ev halkının şaşkınlığına sebep olur. İmansız obur kinin bu durumu aşağıdakilerden hangisi ile benzerlik göstermemiştir?
a) “Bir kandil, bir damla zeytinyağı ile doyması
b) Bir ebabil kuşunun gıdasının bir filin karnını doyurması.
c) Fil vücutlu adamın sivrisinek kadar yemesi.
d) Ejderhanın bir karınca gıdası ile doyması.
e) Devenin diken yiyerek doyması.
2.Yemyeşil otlarla dolu bir adada tek başına yaşayan, tek derdi ertesi gün ne yiyeceğini düşünen obur öküz aşağıdakilerden hangisini temsil etmektedir?
a) Açlık b) Açgözlülük c) Nefis d) İrade e) Dünya

3. Ana karnındaki çocuğun pis kokulu iğrenç yerde içtiği kanı tercih etmesi oradan ayrılmak istememesi ile dünyadaki insan arasında nasıl bir benzerlik kurulmuştur?
a) İnsanın dünya nimetlerine düşkün olması ve bunun sonunda doğru olanın yalan yanlış görünmesi .
b) Bağımlılığı olan insanın bağımlılığından asla vazgeçmemesi.
c) Bedenine zarar vermesine rağmen sevdiği herhangi bir şeyden ayrılmak istememesi.
d) Kör insanın aydınlığa kavuşacaksın vadiyle beklentiye sokulması.
e) Temiz kokuyu da kirli kokuyu da insan yayar. Önemli olan doğru kokuyu bulmak ve onun nasıl yayılacağını bilmektir.

4. Mesnevide yer alan bir beyitte “Dünya nedir?” sorusunun kısa ve veciz bir cevabı verilmiştir.Aşağıdakilerden hangisi bu sorunun cevabıdır?
a) İnsanı Rabb’inden alıkoyan, insana Hakk’ı unutturan şeydir.
b) Sevdiklerimiz, vazgeçemediklerimizdir.
c) Üzerinde yaşadığımız toprak parçasıdır.
d) Maddi değerlerin ön planda olduğu yerdir.
e) Hakk’a ulaşma amacıyla üzerinde zaman geçirdiğimiz yerdir.

5. “ İnsanların ruhları beden zindanında mahpustur. O zindanın anahtarı da kendi ellerindedir.” Bu hal hikayede aşağıdakilerden hangisine benzetiliyor?
a) Bir kişinin ayağından başına kadar pisliğe batmış bulunuyor, eteğinin yanından da akarsı geçiyor. Akarsuda yıkanıp temizlenmek aklına bile gelmiyor olmasına benzetiliyor.
b) Bir kişinin kuyunun kör karanlığında olup da zamanla sabrederek görme vasfını geliştirerek algısı açmasına benzetiliyor.
c) Saklı olan, bazen hiç kimsenin aklına gelmeyen bir yerde gizlenmiştir. Orası da herkesin gözünün önünde olan bir yerdir, durumuna benzetiyor.
d) Nefsani gıdaları terk ettiği halde Hakk yolunda yürümenin tadına varamayan insana benzetiliyor.
e) Gerçek bir insan olmak için, mal, mevki, yemek, içmek gibi şeylere gereğinden fazla düşen insanın sonuna benzetiliyor.

6. Kocaman sarıklı bir din alimi pek büyük görünsün diye sarığının içini kirli paçavralarla doldurur. Sarığının dış yüzünü de gösterişli bir şekilde süsler. Bu süslü sarığı görünce, dayanamayan bir hırsız, sarığı kaptığı gibi kaçar; ancak sarığın beş para etmediğini, görünüşe aldandığını çok geçmeden anlar. Bu hikaye dünyadaki hangi duruma benzetilmiştir?
a) Dünya da aynı sarık gibi süslüdür; bizi kendine çekmeye çalışmıştır; ama her türlü vefasızlığını da söylemiştir.
b) Dünyadaki gizli kalmış kötülüklerin sadece iyilikle düzeleceğinin bilinmesi gerekir.
c) Manevi değerlerin her zaman maddi değerlerden üstün tutulması gerektiği üzerinde durulmalıdır.
d) Kişinin sürekli gösterişle, süsle ön plana çıkması, onun nazara uğramasına neden olur.
e) Temiz ahlak kişinin gönlünün derinliklerinde gizlidir. Dışarıdan bakıldığında keşfedilemez.

7.Mevlana’nın şiirdeki mahlası aşağıdakilerden hangisidir?
a) Şems-i Tebrizi b) Mevlam c) Rumî d) Bilginlerin sultanı e) Sultan Veled
8. Aşağıdakilerden hangisi Mevlana’nın babasıdır?
a) Bahaeddin Veled b) Sultan Veled c) Hacı Molla Efendi d) FahrüddinRazî e) Bağdadî
9. Ney, mesnevide neyi sembolize eder?
a) İrade b) Nefis c) Aşk d) Ahiret e) Kamil insan

10. Karanlık bir ahırda bulunan file herkes ellerini sürerek onun ne olduğunu anlamaya çalışıyordu.Kimi filin hortumuna dokunup oluğa, kimi filin kulağına dokunup yelpazeye benzetiyordu. Eğer onların her birinin elinde ………….…………bulunsaydı, sözlerinde aykırılık olmazdı. Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
a) Kamera b) Işık c) Fener c) Mendil d) hidayet nuru e) gönül ayînesi

11. Ağaçtaki meyveleri yere düşürerek hırsızlık yapan kişi bağ sahibine yakalanınca, Allah’ın lütfettiği nimeti ne diye esirgiyor, cimrilik ediyorsun der. Bağ sahibi de buna karşılık hizmetçisine seslenir ve aşağıdakilerden hangisini söyler?
a) Bağ sahibi büyükçe bir kap ister. Cömertlik dersi alması için yerdeki tüm meyveleri toplar ve hırsızı utandırır.
b) Bağ sahibi ip ister,onu bağlar ve döver. Allah’ın kulu, Allah’ın sopası ile başka bir kulu dövüyor, der.
c) Bağ sahibi uzun bir sopa ister. Sopayla, kalan meyveleri de düşürür. Kapımı çalıp istedikten sonra, istediğin kadar alabilirsin, der.
d) Hiçbir şey söylemez.Sessizliğin erdemine güvenir.
e) Bağ sahibi hırsızı içeri alır. Ona meyvelerden ikram eder. Hırsızın utandığını görünce de; “ Nefsimiz bizim en büyük düşmanımızdır.” der.

12. Mesnevi’ye göre başa gelen bela, sıkıntı aşağıdakilerden hangisinin neticesindendir?
a) İşlenen günahın
b) Allah’ın lütfunun
c) İnancın kuvvetlenmesinin
d) Yaşanılan bir sıkıntının
e) Yaşanılan bir mutluluğun

13.Mesnevi’de Vali’nin bir kişiye “ Diktiğin dikenleri sök.” Diye emir vermesi hikayesinde “diken” neyi temsil etmektedir?
a) Hayattaki engeller b) Kötü huy c) İnsandaki kusurlar d) Cehennem e) Nefis

14. Allah’ın Settârü’l- uyûb (ayıpların örtücüsü) olmasının sebebi hangisi değildir?
a) Günahlarımıza tevbe edelim diye.
b) Ayıpları terk edip, düzeltelim diye.
c) Daha sonra cezalandırılacağımız için.
d) Ayıp sandığımız şeylerin arkasındaki güzellikleri anlayabilelim diye.
e) Ayıp sandıklarımızı kendimizde arayacak hale gelelim diye.

15.“Bir gün Hz. Adem, gurura kapıldı ve ………..’a hakaret ve nefretle baktı. Kendini gördü, kendini beğendi. …………’nın yaptığı işe güldü. Bunun üzerine de hatasını anladı. Allahım! Ben bir daha küstahça düşüncelere kapılmam diye tevbe etti.” Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
a) Havva b) şeytan c) melek d) Azrail e) Hz. Davud
 
Üst Alt