Din ve Ahlak Ders Notları

Hamidullah

Yönetici

Yönetici
Tem 13, 2014
2,497
T. C.
1. ÜNİTE: DİN VE AHLAK HAKKINDA NELER BİLİYORUZ?
1. Günlük Konuşmalarımızda Dine İlişkin İfadeler
Öğrencilerin zihnindeki kelimeler yoklanır. Dini olan ve olmayan kelimelerin ayrımı yapılır.
Dini ifadeler konusunda “Hangisi?” Ne zaman? Niçin? Etkinliği yaptırılabilir. Öğrenci kaldırılır, dini bir ifade söylemesi istenir. Sonra bir öğrenciye işaret eder, o öğrenci ne zaman olduğunu söyler, o öğrenci başkasını işaret eder, o öğrenci de niçin olduğunu söyler, sonra o öğrenci de başkasını işaret eder o da bir dini ifade söyler, zincirleme bir şekilde etkinlik devam eder.
Evlerinde konuştukları dini ifadelerin neler olduğunu yazmaları istenebilir. Belli bir zaman diliminde evlerinde konuşulan dini ifadeleri not alırlar ve sınıfta bunları söylerler
Günlük konuşmalardaki dini ifadeler ile ilgili drama yaptırılabilir. Örneğin ailede güne başlarken, okula giderken, sınava girerken, okul dönüşü hasta ziyaretinde, bakkalda…. Devam eden bir drama ile günlük konuşmalarındaki dini ifadeler pekiştirilir. ( metni öğrenciler yazacak, doğaçlama da çok güzel oluyor)
1.1.Bismillâhirrahmanirrahim
Besmelenin doğru telaffuzu için tahtaya yazılır ve dinlettirilir. Derse sesli besmele ile başlanabilir. Esmaul hünsadaki Allah, Rahman ve Rahim kelimeleri üzerinde durulabilir. Öğrencilerin besmelede bu isimleri bulması sağlanabilir.
İlahilerden Fatih Koca’nın “Birinci Söz” adlı ilahisi yada çocuk ilahi gruplarının
“besmele ilahisi“dinletilebilir.
sami özer besmele ilahi | İzlesene.com Video
İlahiden sonra nerelerde besmele çekilir sorusu sorulur. (İlahide bu sorunun cevabı
geçiyor.)
ve ya bismillahirrahmanirrahiym - YouTube oldukça şirin şekliyle linkte mevcut.
Nerelerde besmele çekilir ( beyin fırtınası )
Allah’a Şükür
Neler nimettir? ( beyin fırtınası) sonrasında bunlar için teşekkür etmeli miyiz? Allah’a şükretme ile nimet ilişkilendirilir.
Teşekkür ederim Allah’ım ilahisi ( çocuklar çok seviyor)Tahtaya insanlara teşekkür etmeyen Allah’a şükretmiş olmaz hadisi yazılır. Hangi durumlarda arkadaşlarımıza teşekkür etmemiz gerektiği sorulur. Buradan Allah’a niçin teşekkür etmemiz gerektiği beyin fırtınasıyla ortaya konur.
TEŞEKKÜR EDERİM ALLAH'IM 2 - YouTube
yemek duası videosu da izlettirilebilir. Hatta mümkünse izlettirilmeli. Dersin son 5 ya da 10 dksını eğlenceli videolarla geçirmenizi tavsiye ediyoruz.
MİNİK DUALAR yemek duası - YouTube

Helal, Haram, Sevap ve Günah Kavramları

Sevap ve günah kavramlarıyla ilgili resim, karikatür yaptırılabilir. Tahta ikiye bölünüp bir tarafa sevaplar bir tarafa günahlar yazılabilir. İyilik karnesi yaptırılabilir. Bir hafta boyunca yaptıkları iyilikleri derleyip dergi formatında süsleyerek yapabilirler. Bu karneler sınıfta sergilenebilir ( . sınıflar Salih Amel konusunda da yapılabilir)
Tahtaya cümle yazdırılıp helal mi haram mı olduğunun öğrencinin bulması istenir. Öğretmen evde artı puanlı ve eksi puanlı kâğıt hazırlar. Öğrencilere bir hafta boyunca yaptıkları davranışlar yazdırılır Bunları kartlara yazıp öğretmenin yanına gelirler. Öğretmen sevap – günah bankasının gişe memuru rolünü oynar. Yapılan davranışı karttan sınıfa okur. Davranışa göre post it kâğıtlarına artı ya da eksi puanlar yazar. İyi işler için sağ omuza, kötü işler için sol omuza bunları yapıştır. Meleklerin de böyle sevap ve günahlarımızı yazdığı belirtilir. Post itler öğrencinin sağ ve sol omzuna yapıştırılır. Kimin sağ omzunda daha çok kâğıt birikirse sınıfa alkışlatılır.
1. Dilek ve Dualarımızda Dinî İfadeler

Ali sabah kalktı…………….dedi etkinliği yapılır. Öğrencilerin boşlukları doldurması sağlanır.
Tahtaya konuyla ilgili resim yapıştırılır. Bir de dini ifadeler kartonlara yazılır. Öğrencilerden eşleştirme yapmaları istenir.
1. Selamlaşıyoruz
Sınıfa mümkünse selam vererek girilmeli ve selamın anlamı kavratılmalı.
Tahtaya hadis yazılır kim kime selam verir drama yaptırılır. Az olan çok olana, yürüyen durana, ayakta olan oturana vs.
1. “Kelime-i Tevhit” ve “Kelime-i Şehadet”i Öğreniyoruz
Öğrenciler bahçeye çıkarılır, iki sıra olurlar. Sıraların arasında öğretmen durur. Her sıranın en önünde “Kelime-i Tevhit” ve “Kelime-i Şehadet”i iyi bilen iki öğrenci görevlendirilir. Doğru söyleyen en arkaya geçer. Önce bitiren grup kazanır.
Kelime-i Şahadet ve Tevhid karışabiliyor. Ayrı haftalarda verilebilir. Aynı haftada veriliyorsa Şehadet ve Eşhedü kelimelerindeki Ş harfi ile bağlantı kurulabilir.
Tevhidin iman cümlesi olduğu, Şehadetin ise İslama giriş cümlesi olduğu vurgulanır.
1. Dini Öğrenmenin Önemi
Dinin hayatımızın merkezinde olduğuna, ne tarafa yatacağımızdan hangi ayağımızla kalkacağımıza kadar ilgilendiğine vurgu yapılır.
İmamla röportaj yaptırılır.
1. “Din Güzel Ahlaktır”
Güzel ahlakın ne olduğu ( beyin fırtınası )
1. 1. Güzel Davranışlarda Bulunalım
Resimli karikatür hadis çalışması yaptırılabilir. KARİKATÜRLÜ 40 HADİS’in çıktıları alınır. Hadis yazıları kapatılır, öğrencilere buradaki mesajın ne olabileceği sorulur. Öğrenciler gruplara ayrılır, her gruba hadis metinlerinin olduğu kâğıt dağıtılır. Uygun olan hadisi kâğıttan seçip söylerler. Ev ödevi olarak verilen farklı hadislere uygun karikatür yapmaları istenir. Yapılan her kötü davranışın kalpte siyah bir nokta oluşturacağı hadisi vurgulanır.
1. 2. Güzel Söz Söyleyelim Japonlar ve bardaktaki pirinç deneyi öğrencilere anlatılır. Japon bir aile 3 bardağa su koyar. İçine birer pirinç koyar. 1. bardağa sen çok güzelsin, 2. bardağa sen çirkinsin yazılır. 3. Bardağa bir şey yazılmaz. Her gün aile fertleri bardakların yanına gelip yazıları okur. 3 bardakta yazı olmadığı için önemsenmez. Bir süre sonra 1. Bardaktaki pirinç fermente olup etrafa güzel koku yaymaya başlar.3. bardaktaki en çabuk çürüyen pirinç olur.2. bardaktaki 3.ye göre daha geç çürümüştür. Güzel söz defilesi yaptırılır. Doğaçlama olarak Ozan atışması tarzında güzel söz söyleme etkinliği de olabilir. Önceden verilen sözler ya da o anda birbirlerine güzel söz söylemeleri istenir. Sınıfça kulaktan kulağa güzel söz etkinliği, (doğaçlama olarak) herkes farklı bir güzel söz söyler.
Ya da her farklı güzel söz sesli olarak söylenir aynı sözü söyleyen yanar.

Bir hafta içinde bulundukları güzel davranışları listelemeleri istenir.
5. Sübhaneke Duası ve Anlamı Her seferinde yeni bir öğrencinin katılımıyla duanın koro şeklinde okunması tekniği ile sınıf mevcudunca okunana kadar süren bir sesli dua etkinliği uygulanabilir. Ravel’in Bolero parçasında olduğu gibi her başa dönüşte koroya yeni bir ses daha katılır. Sınıf teyp gibi düşünülür. Öğretmen elleri kaldırınca öğrenciler tahtada yazan duayı yüksek sesle, ellerini indirince alçak sesle okurlar. Bu şekilde öğrenciler bir yandan eğlenir, bir yandan tekrar yoluyla öğrenir.
Veya kağıttan bir top yapılır. Dua tahtaya yazılır ve belirli yerlerden bölünür. Öğrenciler topu birbirine atarlar bir yandan da bölünmüş yere kadar söylerler. (İstop gibi) topu düşüren ya da yanlış söyleyen yanar. (yanma olmasa da olabilir) ders boyunca seri bir şekilde oynanır. (ders sonunda hemen hepsi öğrenmiş oluyor)
Ya da renkli fon kartonlarına ( her kartona bir kelime ) yazılır. Öğrencilere birer kağıt verilir tahtada öğrenciler karıştırılır. Oturan öğrenciler arasında en hızlı sıraya dizme yarışması yapılır. Sonra oturan öğrencilerle kart tutan öğrenciler değiştirilir. Yarışma böylece devam eder.
 
Similar threads
Thread starter Başlık Forum Cevaplar Tarih
Hamidullah 4. Sınıf Din Kültürü 1. Ünite Selamlaşma Ders Notları 4. Sınıf Ders Notları 0

Similar threads

Üst Alt