Lise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi E-Müfredat Uyumlu Sene Başı Zümresi 2018 / 2019

Hamidullah

Yönetici

Yönetici
Tem 13, 2014
2,495
T. C.
Lise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
E-Müfredat Uyumlu
Sene Başı Zümresi 2018 / 2019


2018 – 2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
…………………………………….. LİSESİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ
SENE BAŞI ZÜMRE TUTANAĞI

Gündem Maddeleri:
1- Açılış ve yoklama
2- Öğretim programlarının incelenmesi ve yıllık plan hazırlanması
3- Derslerin işlenişinde uygulanacak yöntem ve tekniklerin belirlenmesi
4- Özel ihtiyacı olan öğrenciler için BEP Planlarının yapılması
5- Diğer zümre öğretmenleri ile yapılacak olan ortak çalışmalar
6- Öğretim alanı ile bilim ve teknoloji alanındaki gelişmelerin uygulanması
7- Derslerin daha verimli işlenebilmesi için ihtiyaç duyulan kitap, araç-gereç ve benzeri materyallerin belirlenmesi
8- Okul ve çevre imkanlarının değerlendirilerek yapılacak olan gezi ve gözlemlerin planlanması
9- Dönem içerisinde yapılacak olan sınavların planlanması
10- Öğrenci başarısının değerlendirilmesi amacı ile sınav analizlerinin yapılması
11-Uygulamalı ve Beceri Temelli bir Ders Olarak Kur’an-ı Kerim dersinin sınavının nasıl yapılacağının, sayısının ve süresinin belirlenmesi (KUR’AN DERSİ SEÇİLMİŞSE OKULDA)
12- Proje Konularının Belirlenmesi, Planlanması ve Ölçeklerinin Hazırlanması
13- Destekleme ve Yetiştirme Kursları ile ilgili ihtiyaçların tespiti ve kurslarda verimliliğin artırılması
14- Derslerde Atatürkçülük ile ilgili konuların üzerinde durulması
15- Seçmeli Derslerin işlenişi ve yapılacak olan sınav sayısının belirlenmesi (SEÇİLEN DERSİN ADI E-MÜFREDATTAN YENİ KARAR EKLEDEN YAZILARAK YAPILIR)
16- Dilek, Temenniler ve Kapanış

Alınan Kararlar:
1- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Sene Başı Zümre Toplantısı İçin ………/ 09/ 2018 tarihinde saat 10.00’da öğretmenler odasında toplantı başladı. Zümre başkanı ………………………….. tarafından yapılan yoklamada tüm zümrelerin hazır olduğu görüldü. Başka, yeni eğitim-öğretim yılının herkese hayırlı olmasını dileyerek toplantıyı başlattı.
Toplantıda alınan kararların yazılması için ise yazman olarak …………………………………………….. seçildi.

2- Bu yıl yenilenen Talim ve Terbiye Kurulunun 19/01/2018 tarihli ve 18 Sayılı “Ortamğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (9-12. Sınıflar) Din Kültürü ve Ahlak Dersi Öğretim Programı” internet sitesinden indirilerek zümre başkanı tarafından toplantıya katılanlara genel olarak aktarıldı.
Önceki öğretim programında altı başlık halinde olan öğrenim alanlarının yeni müfredatta beş başlık altında toplandığı; sınıflar arasında bazı konuların yer değiştirildiği, önceki öğretim programında olmayan yeni konuların müfredata girdiği görüldü.
Ayrıca bu yıl önceden her sınıf seviyesinde bir saat olan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin 2 saate çıkarıldığı bu yüzden öğrencilerin derse ilgilerinin daha da artacağı ifade edildi.
Öğretim yılı başlamadan önce hazırlanacak olan Ünitelendirilmiş Yıllık Planların bu öğretim programındaki konulara ve eğitim-öğretim yöntemlerine göre hazırlanması kararlaştırıldı.
Eğitim ve öğretim yılının sonuna doğru sıcakların yoğunlaşması ve sınavlar dolayısıyla devamsızlıkların arttığı, yıllık planlar yapılırken bu durumun göz önünde bulundurulması gerektiği kararlaştırıldı.

3- Hazırlanan yeni öğretim programı beceri temellidir. Ders işlenirken konulardaki kazanımların öğrenciler tarafından hayatına yansıtılmasına, dini ve ahlaki değerleri kazanması amaçlanır. Sürekli konuşan bir öğretmen yerine öğrencilerin düşünmesinin önünü açan, onlara yol gösteren bir öğretim tarzı benimsenmesi kararlaştırılmıştır.
Derste başarısız öğrencilerle daha yakından ilgilenilmesi, basit konularda onların bilebilecekleri sorular sorularak cevaplamaları sağlanıp, derse katkılarının ve kendilerine güvenlerinin sağlanması kararlaştırıldı.
İlk hafta işlenecek derslerde 15 Temmuz Şehitlerinin Anılması, dönem içinde öğrencilere vatan sevgisi konusunda İslam ve Türk Tarihinden örnekler verilmesi kararlaştırıldı.
Dini günler aylar ve gecelere rastlayan zamanlarda müfredat konularının ders öğretmenleri tarafından ilgili zamanda işlenmesi kararlaştırıldı.

4- Hafif ve orta düzeydeki zihinsel engelli kaynaştırma öğrencileri için yakın ve uzak hedeflerinin belirtildiği özel BEP hazırlanması kararlaştırıldı.
Ayrıca dönem içerisinde yapılacak olan yazılı sınavlarda BEP Öğrencilerine özel soruların hazırlanması kararlaştırıldı.

5- Türkçe’nin doğru kullanımı, öğrencilerin yazı yazma becerilerinin geliştirilmesi ve kendilerini toplum içerisinde daha iyi ifade edebilmeleri için Edebiyat öğretmenleri ile;
Kültürümüzü tanıyalım ünitelerinde ve Atatürkçülük konularında Tarih Öğretmenleri ile
Temizlik ve evrenin yasaları konularında Fizik öğretmenleri ile
Musikimizdeki ve kültürümüzdeki dini motifler ile ilgili konularda Müzik öğretmeni ile
Mimarimizdeki dini motifler ile ilgili konularda Görsel Sanatlar Öğretmenleri ile sürekli iletişim halinde olunması kararlaştırıldı.

6- Derslerin işlenişinde teknolojik imkanlardan yararlanılmasına, akıllı tahtaların aktif olarak kullanılmasına, dersin sunu, çalışma kağıdı, etkinlik vb. şeylerle desteklenerek öğrencilerin daha aktif katılımlarının sağlanmasına, beceri temelli bir eğitim anlayışının oluşturulması kararlaştırıldı.

7- Derslerin daha iyi ve verimli bir şekilde ilenebilmesi için öğrencilerin ana kaynak olarak ders kitabını kullanmaları kararlaştırıldı. Ayrıca konularla ilgili olarak internet sitelerinde hazırlanan videoların ve çeşitli interaktif etkinliklerin de dersin son on dakikalık bölümlerinde öğrencilere gösterilmesi kararlaştırıldı.
12. Sınıflar için sene sonu yapılacak olan YKS’de öğrencilerin başarılı olabilmesi için www.odsgm.meb.gov.tr. adresinde yer alan Kazanım Testlerinden de faydalanılması kararlaştırıldı.

8- Okul ve öğrenci imkanlarının gözetilerek yıldan en az bir kere gezi düzenlenmesine karar verildi. Bu gezilerin öğrencilerin milli ve manevi duygularını en üst seviyeye ulaştıracak Çanakkale, Malazgirt vb yerler olması kararlaştırıldı.
Dinlerin anlatıldığı ünitelerde öğrencilerin çevrelerinde bulunan çeşitli dinlere ait cami, kilise, snagog vb. mabedleri ziyaret etmeleri kararlaştırıldı.

9- Her kanaat döneminde yönetmelikte de ifade edildiği gibi 2 yazılı , 2 ders etkinliklerine katılım puanı ve 1 adet de Proje Puanı ( Ödev alanlar için ) olmak üzere her öğrenciye 5 adet puan verilmesi kararlaştırıldı.
Ayrıca Performans ödevi alan olursa bir not da ona verilmesi ile 6 adet not verilmesi kararlaştırıldı.
Yazılı sınavların öğrencilerin yorumlama ve analiz kabiliyetlerini ön plana çıkaracak şekilde hazırlanması kararlaştırıldı.
1. Dönem yazılı sınavların;
1. Yazılı sınav: 12-16 Kasım 2018,
2. Yazılı Sınav: 24-28 Aralık 2018 tarihlerinde olması
2. Dönem yazılı sınavların;
1. Yazılı Sınav: 25-29 Mart 2019
2. Yazılı Sınav: 20 -24 Mayıs 2019

10- Yazılı sınavlar yapıldıktan sonra öğrencilerin yazılı kağıtlarının incelenerek bir sınav analizi yapılması, öğrencilerin en çok hangi soruda zorlandıklarının tespit edilmesi, yanlış yapılan soruların tekrar sınıfta anlatılarak o kazanımı öğrencilerin daha iyi anlamalarının sağlanması kararlaştırıldı.

11- Kur’an-ı Kerim Dersinin birinci ünitelerinin teorik öğretim, ikinci ünitelerinin ise uygulamalı öğretim olmasından dolayı birinci dönemde yapılacak olan sınavların yazılı şekilde olması; ikinci dönemde yapılacak olan sınavların ise uygulamalı şekilde yapılması kararlaştırıldı.
Uygulamalı sınav için not dağılımının nasıl olacağını belirten bir çizelgenin hazırlanması ve öğrencilerin o çizelgeye göre değerlendirmeye tabi tutulması kararlaştırıldı.

12- 26.07.20014 tarih ve 29072 Sayılı Resmi Gazete’de yapılan değişikliklere bağlı olarak, zümre öğretmenlerince isteyen öğrenciler için Proje ve Performans ödevlerinin verilmesi ve bu ödev yapılırken öğretmenin öğrenciye rehberlik etmesi kararlaştırıldı.
Ayrıca verilen proje ve Performans ödevlerine uygun ölçeklerin hazırlanması kararlaştırıldı.
Lise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Sınıflara Göre Proje ve Performans Konuları Şöyle Belirlenmiştir:

A) 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Proje ve Performans Konularının Belirlenmesi
a) İslam’da Bilginin kaynakları hakkında araştırma yapalım.
b) İslam inancından imanın mahiyeti hakkında araştırma yapalım.
c) İsra 36 ve Mülk 27. Ayetlerin vermek istediği mesajları bulalım.
d) Dinin tanımı hakkında felsefeci ve din adamlarının neler söylediklerini araştıralım
e) İnsanın doğuştan gelen inanma isteği hakkında tarihten örnekler bulalım.
f) Nisa Suresi 136. Ayetin bizlere vermek istediği mesajları yazalım
g) İslam dinindeki ibadetlerin kaça ayrıldığını tablolar ile gösterelim ve sınıfa asalım
h) Efal-i Mükellef’inin neler olduğunu bulup araştıralım
i) İslam’da İbadetin Temel İlkelerini bulup, araştıralım.
k) İslam’da ibadet – ahlak ilişkisini değerlendirelim.
l) Değerlerin oluşmasında örf ve adetlerin etkilerini araştıralım.
m) Dört temel değeri Peygamberimizin örnek hayatından kesitler ile ilişkilendirelim.
n) İsra 23-29. Ayetlerde bize verilmek istenen mesajları bulalım.
o) Hicaz Bölgesindeki İslam Medeniyeti’ne ait yerlerin fotoğraflarını bularak sınıfımızda bir sergi yapalım.
p) İslam Medeniyeti’ne Balkanların Katkıları Nasıl Olmuştur? Fotograflarla anlatalım.
r) Hucurat Suresi, 13. Ayetten çıkaracağımız derslerin neler olduğunu yazalım.

B) 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Proje ve Performans Konularının Belirlenmesi
a) Evrendeki düzen ve uyumdan hareketle Allah’ın varlığına nasıl ulaşabileceğinin fotoğraf ve şablonlarla sınıfta sergilenmesi
b) Allahü Teala’nın en güzel isimlerinden on tanesinin büyük kartonlara yazılarak sınıfta panoya asılması
c) İnsanın Allah ile olan irtibatının neler olduğunu örnekler ile açıklayıp sınıfta sunalım.
d) Ashab-ı Kehf kıssasının araştırılarak sınıfta anlatılması
e) Hz. Meryem hakkında yanlış bilinen şeylerin neler olduğunun araştırılıp, Kur’an’a göre Hz. Meryem’in kişliği hakkında sınıfa bilgi verilmesi
f) Hz. İbrahim’in Allah’ı bulma yolunda hangi aşamalaran geçtiğinin sınıfta anlatılması
g) Hz. Aişe’nin İslam’a kattığı değer hakkında araştırma yapalım.
i) Hz. Yusuf’un hayat hikayesinin sınıfta öğrencilere anlatılması
k) Rûm Suresi 18-27. Ayetlerinde verilen mesajların değerlendirilmesi
l) Al-i İmran 159. Ayette verilen mesajın değerlendirilmesi
m) Hz. Muhammed’in genç sahabiler ile ilişkilerini araştıralım.
n) Dinin çevrenin korunmasına verdiği önemi araştıralım.
o) İslam dinini yasakladığı ekonomik faaliyetleri araştıralım.
p) Ahlak İle Terbiye arasındaki ilişkiyi bulalım.
r) İslam Dininde Yasaklanan Ahlaki Davranışlar Nelerdir?
s) Hucurat Suresi, 11-12. Ayetlerde verilen mesajları değerlendirelim
t) İslam düşüncesindeki fıkhi yorumlardan beş tanesini araştırarak aralarındaki temel farkları bulalım.
u) Dini yorum farklılıklarının nedenlerini örneklerle açıklayınız.

C) 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Proje ve Performans Konularının Belirlenmesi
a) Ahirete imanın birey ve toplum hayatındaki önemini açıklayınız
b) Ahiret hayatının aşamalarını şablonlar ile açıklayalım.
c) Dinimizde Ahirete Uğurlama aşamalarının neler olduğunu yazalım.
d) Hz. Muhammed’in beşeri yönünü örnekler vererek anlatalım.
e) Kütüb-ü Sitte hakkında araştırma yapalım.
f) Hz. Muhammed’in hayatındaki erdemli davranışlardan örnekler verelim.
g) Salih amel hakkında araştırma yaparak Kur’an’da hangi davranışların salih amel kapsamında değerlendirildiğini yazalım.
h) Deizm ve Teizm hakkında araştırma yapıp aralarındaki temel farkları bulalım.
i) Yeni Dini Hareketler hakkında araştırma yapalım.
k) Yahudilik’teki ibadetleri araştıralım.
l) Hristiyanlıkta’ki sakramentleri araştırıp bulalım.

D) 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Proje ve Performans Konularının Belirlenmesi
a) İslam Medeniyetinde Bilim ve Düşüncenin Gelişimi hakkında araştırma yapınız.
b) İslam Medeniyetinde Öne Çıkan Eğitim Kurumları nelerdir?
c) Müslümanların Bilim Alanında Yaptığı Öncü ve Özgün Çalışmalar hakkında araştırma yapalım.
d) Türklerin Müslüman Olma aşamaları nasıl olmuştur? Araştıralım
e) Milletimizin İslam Anlayışının Oluşmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler hakkında araştırma yapalım.
f) Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufi Yorumlar hakkında araştırma yapalım.
g) Hucurât Suresi 10. Ayette verilen mesajları değerlendirelim.
h) Dinî Meselelerin Çözümünde Temel İlke ve Yöntemler hakkında araştırma yapalım.
i) Hint ve Çin Dinlerinin neler olduğunu araştıralım ve ibadetleri hakkında bilgi sahibi olalım hakkında badetlerin birey ve toplum açısından faydalarının değerlendirilmesi

13 ) Öğrencilerin okullarda yapılacak olan yetiştirme kurslarına devamının sağlanması konusunda sınıf rehber öğretmenlerinin öğrencileri takip etmesinin başarıyı artıracağı konusunda görüş birliğine varıldı.
Kurslarda verimliliğin artırılması için Eba’nın ve kazanım testlerinin aktif olarak kullanılması kararlaştırıldı.

14) Atatürkçülük ile ilgili konuların sınıflar ve üniteler bazında gösterildiğini yıllık planlar yapılırken bu konuların sınıflar ve üniteler bazında planlara yerleştirilmesi kararlaştırıldı.

15) Seçmeli derslerde her kanaat döneminde yönetmelikte de ifade edildiği gibi 2 yazılı , 2 ders etkinliklerine katılım puanı ve 1 adet de Proje Puanı ( Ödev alanlar için ) olmak üzere her öğrenciye 5 adet puan verilmesi kararlaştırılmıştır.
Performans Ödevi alanlar için ise ayrıyeten bir not daha verilmesi kararlaştırılmıştır.
Yazılı sınavların test tekniğinde yoruma dayalı ya da bilgi ölçer şekilde veya çok sorulu kısa cevaplı, karşılaştırmalı, boşluk doldurmalı olarak da hazırlanması kararlaştırıldı.
Peygamberimizin Hayatı ve Temel Dini Bilgiler derslerinin müfredatlarının bu yıl tüm kademelerde (9-12. Sınıflar) değiştiği ve yıllık planların yeni müfredata göre yapılması kararlaştırıldı.
Peygamberimizin Hayatı dersi işlenirken Peygamberimizin güzel ahlakından bol örnekler verilerek öğrencilerin hayatlarına uygulaması ve O’nu örnek alması için tavsiyelerde bulunulması kararlaştırıldı.
Peygamberimizin hicri olarak doğum gününe gelen Mevlid-i Nebi Haftasına yönelik okul içinde düzenlenecek etkinliklerin planlanarak bu haftada Hz. Muhammed sevgisinin öğrencilerde ön plana çıkarılması için gerekli programların yapılması kararlaştırıldı.
Kur’an-ı Kerim dersi işlenirken EBA’da yer alan akıllı tahtaya uygun dökümanlardan yararlanılmasına ve Kur’an-ı Kerim’i güzel okuyan kişilerin videolarının sınıf ortamında öğrencilere izletilmesine karar verildi.
Eğitim-Öğretim yılı sonunda öğrenciler arasında Kur’an-ı Kerim’i güzel okuma yarışmalarının yapılarak öğrencilerin ödüllendirilmesi ve seneye de bu dersi seçmeleri için teşvik edilmeleri kararlaştırıldı.
Temel Dini Bilgiler Dersi işlenirken günümüzde yaygın olan dinimizle ilgili yanlış anlayışlar ve uygulamalardan örnekler verilmesi ve doğrunun uygulamalı olarak öğretilmesi kararlaştırıldı.

16) Dilek ve temenniler konusunda söz alan olmadığından başkan ……………………………. toplantının ve 1. Kanaat döneminin eğitim camiamız açısından sağlıklı ve başarılı geçmesi dilekleriyle toplantıyı kapattı.

…..……………… ……………………..
Zümre Başkanı DKAB Öğretmeni
 

Ekli dosyalar

  • lise_sene_basi_e_mufredat_zumre_2018_2019.zip
    26.5 KB · Görüntüleme: 443
Üst Alt